Pomůžeme vám ušetřit finanční prostředky a zvýšit úroveň vašeho firemního nákupu

Nejhorší oddělení nákupu

Publikováno: 4. 10. 2017 | rubrika: Firemní nákup

„Do trabanta nesmíte dát motor z formule 1.“ To byla slova mého nadřízeného, když mi popisoval situaci oddělení, jehož manažerem jsem se právě stal, a vysvětloval mi, co ode mne očekává. Ani jsem netušil, a možná ani on ne, jak pravdivá je to metafora.

Tak schválně, proč?

Abych si udělal představu o chodu oddělení a práci jednotlivých nákupčích, strávil jsem s každým z nich minimálně jeden den a pozoroval jsem, jakým způsobem pracuje. Také jsem si nechal popsat, co, jak, proč a kdy dělá.

Provedl jsem různé výdajové analýzy s cílem zjistit, co se od koho a v jakých objemech nakupuje. Prostudoval organizační strukturu firmy a pracovní náplně svých nových kolegů.

Kromě toho jsem požádal o schůzku naše klíčové interní zákazníky.

Rozbor mi jasně ukázal, že máme značný potenciál ke zlepšení.

Realita předčila moje očekávání

Pojďme spolu nahlédnout do zákulisí tehdejšího fungování nákupního oddělení. Použijeme k tomu optiku metodiky hodnocení, kterou jsem vytvořil za účelem analyzování úrovně firemního nákupu.

Když chci analyzovat firemní nákup, dívám se na něj z různých úhlů pohledu. Zpravidla se zaměřuji na těchto šest oblastí:

… A abych si o nich udělal jasný a výmluvný obrázek, mám připraveno pětistupňové hodnocení v 78 dílčích oblastech.

Obrázek č. 1 Příklad otázky (pro zvětšení na něj najeďte myší a klikněte)

Ne, nebojte se, všechny nyní procházet nebudeme. Na to, abychom si udělali představu o chodu popisovaného oddělení nákupu, nám v tomto případě bude stačit třicet.

Věřím, že vám po jejich přečtení bude jasné, že úroveň tohoto oddělení opravdu nebyla nejvyšší.

Bylo to nejhorší oddělení nákupu, v jakém jsem kdy pracoval.

Organizování nákupu

Touha něco změnit je jen začátek. Přihlaste se na seminář. Získáte potřebné znalosti.

Nákupní tým

Výkonnost oddělení nákupu

Nákupní strategie

Řízení dodavatelů

Obrázek č. 2 Výsledek hodnocení

Co s tím?

Nejúspěšnější firmy na světě nevěnují pozornost jen vývoji, výrobě, marketingu nebo prodeji svých výrobků, ale také způsobu, jakým utrácí vydělané peníze.

Organizace, které význam firemního nákupu nechápou, budou zaostávat za svými konkurenty.

Umění smysluplně a efektivně nakupovat je komplexní a strategická činnost, kterou stojí za to si osvojit. >>>

Chcete ohodnotit úroveň vašeho firemního nákupu? Chcete udělat něco pro jeho zlepšení?

Napište mi na e-mail jaroslav.cirkovsky@benefico.cz a požádejte o konzultaci zdarma.

Líbil se vám tento článek? Zmáčkněte tlačítko „To se mi líbí“ či „Share“. Uděláte mi tím radost. 

Jarda Cirkovský

Podobné články

Nejlepší vyjednávač je váš počítač

Podrobný návod, jak realizovat úspěšné výběrové řízení

ebook o firemním nákupu a e-aukcích

X

© Benefico s.r.o. • Všechna práva vyhrazena • • Google+

Vytvořil MD webdesign - tvoříme obchodně úspěšné weby

Top