Pomůžeme vám ušetřit finanční prostředky a zvýšit úroveň vašeho firemního nákupu

Paretovo pravidlo a ABC analýza

Publikováno: 13. 9. 2013 | rubrika: Analytické nástroje, Firemní nákup, Strategie nákupu, Výběrová řízení

Pravidlo 80-20

Článek popisuje metody, která vám pomohou dosáhnout nejlepších výsledků a díky nim matematicky vypočítáte, na co přesně máte zaměřit svoji pozornost.

Běžnou součástí každodenní práce nákupčích je realizovat výběrová řízení, vybírat a řídit dodavatele, nakupovat svěřené položky či koordinovat výši zásob.  A už jste se někdy zabývali otázkou „Jak vybrat klíčové dodavatele, komodity, položky či zásoby“? Jakou sestavu či nástroj jste k tomu použili?

Nejspíše to záleželo na tom, co vám umožní informační systém, jaké máte profesní zkušenosti a znalosti či jak si rozumíte s MS Excelem.

Zkušení pracovníci nákupu používají nástroje, kterým se v odborných kruzích říká Paretovo pravidlo a ABC analýza. Znát a používat by je měl snad každý nákupčí.

ABC analýza je velice jednoduchý nástroj/metoda, vycházející z pravidla 80/20 italského ekonoma Vilfreda Pareta, která vám umožní zefektivnit vaši práci s nakupovaným sortimentem zboží/služeb.

Přesně matematicky posoudíte, které položky, skupiny zboží, dodavatelé či zásoby jsou pro vás (vaše podnikání) důležité a čemu či komu byste především měli věnovat vaši pozornost.

Paretovo pravidlo

Paretovo pravidlo říká, převedeno do podmínek nákupu, že například:

Z výše uvedeného vyplývá, že budete-li věnovat pouze 20 % svého času omezenému počtu klíčových/strategických dodavatelů, ovlivní to výsledek vaší práce z 80 %.

Proto je dobré si provést tuto analýzu a soustředit pozornost na klíčové/strategické činnosti, dodavatele, komodity či nakupované položky.

Tím ale neříkám, že na ostatní zapomenete. Dále je nutné podotknout, že pokud budete pracovat např. s nákupním obratem, tak uvidíte, že rozdělení 80/20 neplatí absolutně.

ABC analýza

Když Paretovo pravidlo v nákupní praxi nestačí, tak se proto pro účely detailnějšího rozdělení používá ABC analýza. Ta zařazuje jednotlivé komodity, dodavatele, zásoby či položky (dále jen položky) do tří kategorií dle jejich významu.

V závislosti na účelu použití můžete nalézt více variant procentuálního rozdělení položek do jednotlivých kategorií. Na základě osobních zkušeností mohu doporučit následující rozřazení:

Rozdělení podílu počtu položek do jednotlivých kategorií a jejich podíl na obratu znázorňuje následující obrázek.

ABC analýza - obrázek

Obrázek – ABC analýza

>> Podívejte se na konkrétní příklad realizace ABC analýzy

Přihlaste se na seminář, dosáhnete v krátkém čase lepších výsledků

Pro více informací klikněte na název.

 

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Nejlepší vyjednávač je váš počítač

Podrobný návod, jak realizovat úspěšné výběrové řízení

ebook o firemním nákupu a e-aukcích

X excelentninakup-200x2001

© Benefico s.r.o. • Všechna práva vyhrazena • • Google+

Vytvořil MD webdesign - tvoříme obchodně úspěšné weby

Top