Pomůžeme vám ušetřit finanční prostředky a zvýšit úroveň vašeho firemního nákupu

Sleva, marže, obchodní přirážka. Vyznáte se v tom a víte, jak se počítají?

Publikováno: 14. 11. 2014 | rubrika: Firemní nákup, Osobní rozvoj, Výběrová řízení

Víte, jaký je rozdíl mezi slevou, marží a obchodní přirážkou? Umíte jednotlivé hodnoty spočítat? Není to taková samozřejmost, jak by se na první pohled mohlo zdát.

Na seminářích s účastníky řeším téma výpočtu slevy, procentuálního navýšení či výpočtu marže a vím, že ne každý se v těchto pojmech správně orientuje a umí jednotlivé hodnoty správně vypočítat.

Udělejte si malý test svých znalostí a vypočítejte tři jednoduché příklady.

  1. Váš současný dodavatel vám dodává položku za 50 Kč a přišel s tím, že ji potřebuje zdražit na 60 Kč. O kolik procent chce navýšit cenu?
  2. V současnosti nakupujete položku za 62,5 Kč. V důsledku jednání se vám podařilo dosáhnout ceny 50 Kč. Jakou slevu v procentech se vám podařilo vyjednat?
  3. Potřebujete vybavit nové prostory nábytkem a v rozpočtu na to máte 120 000 Kč. Oproti plánu však uhradíte dodavatelům jen 100 000 Kč. O kolik  procent méně jste zaplatili?

Správné výsledky vám prozradím na konci článku.

Neztrácejte čas hledáním vlastního řešení. Přihlaste se na seminář a získejte v praxi osvědčené Know-How.

Použité zkratky

Ve vzorečcích, které v průběhu článku budu popisovat, používám následující zkratky:

Sleva v procentech

Představte si tuto situaci. Přijde za vámi prodejce a nabídne vám slevu 20 % z částky 100 Kč. Jaká je vaše nákupní cena a jak ji vypočítáte?

Věřím, že nikdo nezaváhal a ihned odpověděl, že správný výsledek je 80 Kč (100 × 0,8 = 80).

Ale jak to bude s výpočtem, když vám řeknu, že prodejní cena je 250 Kč a vám se ji podařilo snížit na 200 Kč. Jakou slevu se vám podařilo získat a jaký je vzorec pro výpočet?

I v tomto případě je sleva 20 procent. A jak vypadá správný vzoreček? Ten má následující podobu: S = ((ProdC – NákC) / ProdC)) × 100 a výpočet je následující: ((250 – 200) / 250)) × 100 = 20.

Zvýšení ceny v procentech

Tentokrát za vámi přijde prodejce s tím, že chce současnou nákupní cenu 80 Kč zvýšit na 100 Kč. O jakém zvýšení nákupní ceny v procentech jednáte?

Vzorec v tomto případě má tuto podobu: ((NákC – SNC) / SNC)) × 100 a výpočet pak ((100 – 80) / 80)) × 100 = 25 %.

Marže v procentech

Pro vyjednávání s dodavateli je dobré mít rámcovou představu o tom, s jakou marží prodejce pracuje. Ta vyjadřuje výnos z prodeje a počítá se shora (z prodejní ceny), tj. z ceny utržené za zboží.

Pokud ji znáte, snáze se vám stanovuje cíl, kam až se můžete dostat, respektive víte, jestli ještě můžete a zda je vůbec účelné na prodejce tlačit.

Vzorec pro výpočet je stejný jako v případě stanovení slevy v procentech, tj. M = ((ProdC – NákC) / ProdC)) × 100.

Obchodní přirážka

Poslední, čemu bych se rád věnoval, je výpočet obchodní přirážky. Na rozdíl od marže, obchodní přirážka se počítá zdola, tj. ze zaplacené ceny. Osobně jsem s obchodní přirážkou pracoval při výpočtu prodejní ceny.

Zboží jsem nakoupil za 80 Kč a chtěl jsem na něm mít marži 20 procent. Prodejní cena tedy byla 100 Kč. Ne všechny nákupní a prodejní ceny jsou stejné, proto pro provádění vlastních výpočtů musíte znát koeficient.

Ten se počítá: prodejní cena děleno nákupní cena nebo-li OP = ProdC/NákC = 100/80 = 1,25. Následně pak NákC násobíte příslušným koeficientem. ProdC = NákC × OP = 80 × 1,25 = 100.

Pokud chcete ověřit správnost výpočtu a výše marže v %, tak použijete vzorec: ((ProdC – NákC) / ProdC)) × 100 = ((100 – 80) / 100)) × 100 = 20 %.

Řešení tří příkladů

  1. ((NákC – SNC) / SNC)) × 100 = ((60 – 50) / 50)) × 100 = 20 %.
  2. ((ProdC – NákC) / ProdC)) × 100 = ((62,5 – 50) / 62,5)) × 100 = 20 %.
  3. ((ProdC – NákC) / ProdC)) × 100 = ((120 – 100) / 120)) × 100 = 16,67 %.

Zaujal vás tento článek? Pak vás bude zajímat také článek na téma SCHOPNOST VYJEDNÁVAT – NEZBYTNÝ PŘEDPOKLAD DOBRÉHO NÁKUPČÍHO

Zmáčkněte tlačítko „To se mi líbí“ či „Share“. Uděláte mi tím radost. 

Jarda Cirkovský

Nejdůležitější novinky ze světa firemního nákupu na váš e-mail

Chcete mít přehled o trendech, novinkách, nebo získávat tipy ze světa firemního nákupu?


X

© Benefico s.r.o. • Všechna práva vyhrazena

Vytvořil MD webdesign - tvoříme obchodně úspěšné weby

Top