Každý z nás má jiné vlohy. Když například vybíráte do svého týmu nové kolegy, jak stanovujete schopnosti, dovednosti a znalosti, které by měl ideální kandidát (nákupčí) mít? Víte, jaké jsou vaše vlastní silné a slabé stránky? A k čemu je vůbec dobré, když je budete znát?
Jakékoliv nákupní oddělení, které chce pracovat maximálně efektivně, se musí skládat z jednotlivců vybavených těmi správnými schopnostmi.
Jak určit, zda členové týmu mají ty správné schopnosti, dovednosti a znalosti (dále jen schopnosti) či jaké jsou jejich silné a slabé stránky, aby zadaný úkol byl úspěšně realizován?
A pokud je mají nebo jsou v něčem dobří, jak dále rozvíjet potenciál či jak znalosti předávat ostatním?
Při rozvoji potenciálu týmu se nabízejí dvě možnosti. Nepředpokládám, že byste nevěděli, že můžete využít znalostí zkušenějších kolegů nebo se vzdělávat.
Při využívání znalostí současného personálu se vychází z toho, že každý nákupčí pracuje s určitou skupinou zboží či služeb. Na základě plánu si pak jednotlivý nákupčí, například na období šesti měsíců, vyměňují odpovědnost za dané skupiny a navzájem se učí.
Tato rotace rozšiřuje individuální znalosti a zkušenosti jednotlivců a pro firmu má přínos v tom, že v případě nepřítomnosti či odchodu nákupčího je někdo jiný schopen jej plnohodnotně zastoupit.
Zajištění zastupitelnosti členů týmu je úkol, který musí být promýšlen ne v době jeho vzniku, to již je pozdě, ale s předstihem v dlouhodobém časovém horizontu.
V praxi se provádí rotace na časově omezenou dobu právě za účelem zajištění zastupitelnosti členů týmu. Změna odpovědnosti za skupinu na trvalo je realizována z důvodu přerušení vazeb nákupčích a dodavatelů.
Nečekejte, až někdo ohodnotí vaše dovednosti pětkou!
Přihlaste se na kvalitní a praktické semináře:
- 15 příkladů nejlepší nákupní praxe
- Excelentní nákupčí
- Strategické řízení nákupu a strategie nákupu
- Jak si vyjednat lepší dodavatelské podmínky – Výběrová řízení v nákupu
- Jak úspěšně vyjednávat s dodavateli – Vyjednávání s dodavateli
- Praktický trénink vyjednávání (nejen) pro nákupčí
- Strategie vytváření úspor krok za krokem
- Microsoft Excel pro nákupčí
- Individuální školení na míru dle vašich potřeb
A v čem by měli být nákupní profesionálové vzděláváni?
Odpověď se logicky odvíjí od toho, jaké potřeby má zaměstnavatel, jaké úkoly mají nákupčí plnit a jaké mají individuální schopnosti.
Pojďme se podívat na příklad postupu, jak vytvořit program rozvoje:
Řekněme, že jedním z cílů firmy je zvýšení ziskovosti. Toho lze dosáhnout s využitím následujících technik:
Ke splnění cíle s použitím uvedených technik musí být nákupčí vybaven:
Nyní je na místě provést analýzu schopností – udělat si představu o profilu nákupčího, který by byl úkolem pověřen.
V prvním sloupci je uvedena potřeba firmy. V prostřední části je nutné vybrat požadované schopnosti pro daný úkol a v pravém pak zhodnotit, zdali s nimi příslušný člověk disponuje.
Potřeba firmy | Dovednosti/schopnosti nutné ke zvládnutí úkolu | Ano/Ne | Dovednosti/schopnosti mající nákupčí | Ano/Ne |
Zvýšit ziskovost | vyjednávací dovednosti | vyjednávací dovednosti | ||
analytické myšlení | analytické myšlení | |||
komunikační dovednosti | komunikační dovednosti | |||
výběr vhodné strategie | výběr vhodné strategie | |||
řízení projektů | řízení projektů | |||
počítačová gramotnost | počítačová gramotnost | |||
řešení problémů | řešení problémů | |||
řízení zásob | řízení zásob | |||
týmová spolupráce | týmová spolupráce | |||
eAukce – eProcurement | eAukce – eProcurement | |||
Time Management | Time Management | |||
zákaznická orientace | zákaznická orientace | |||
prezentační dovednosti | prezentační dovednosti | |||
realizace výběrových řízení | realizace výběrových řízení | |||
hodnocení dodavatelů | hodnocení dodavatelů | |||
řízení dodavatelů | řízení dodavatelů | |||
Risk Management | Risk Management | |||
mapování procesů | mapování procesů | |||
Benchmarking | Benchmarking | |||
obchodní dovednosti | obchodní dovednosti | |||
nákupní zkušenosti | nákupní zkušenosti | |||
znalosti oboru | znalosti oboru | |||
samostatnost | samostatnost | |||
odpovědnost | odpovědnost | |||
organizační schopnosti | organizační schopnosti | |||
iniciativní | iniciativní | |||
flexibilní | flexibilní | |||
jazykové schopnosti (znalost AJ, NJ, RJ,…) | jazykové schopnosti (znalost AJ, NJ, RJ,…) | |||
… | … |
Jestliže k některé z požadovaných dovedností či schopností dopíšete ne, okamžitě víte, v čem se má daný člověk (vy osobně) zdokonalit.
A pokud potřebujete detailnější členění či chcete rozdělit tým dle individuální úrovně, není nic složitého nahradit ano/ne např. školní stupnici 1 až 5.
Budete-li opakovat hodnocení například s ročním odstupem, uvidíte vývoj a časem i trend.
—
Líbil se vám tento článek? Zmáčkněte tlačítko To se mi líbí a Share. Uděláte mi tím radost.
Jarda Cirkovský
PŘEČTĚTE SI DALŠÍ ČLÁNKY VĚNOVANÉ OBLASTI NÁKUPU