Pomůžeme vám ušetřit finanční prostředky a zvýšit úroveň vašeho firemního nákupu

Poučte se z mých chyb

Publikováno: 18. 10. 2013 | rubrika: Výběrová řízení

8772567_s

Znáte to. Každý z nás se vyzná v něčem jiném. Já se například nevyznám v tvorbě webových stránek, přitom funkční stránky jsou pro mě životně důležité. Co s tím? Co dělat když, musíte vybrat dodavatele v oblasti, která vám není blízká, a nemáte se s kým poradit?

První web

Příběh mých webových stránek se začal psát společně se založením mé společnosti BENEFICO. Vytvořil je známý, student vysoké školy, a musím říci, že s jeho prací jsem byl spokojen. Jejich zásadní nevýhodu však bylo, že nepoužil redakční systém a jakoukoliv změnu musel provádět pouze on. Po ukončení studií se tvorbě webů přestal věnovat, takže jsem situaci musel nějak řešit.

Druhý pokus

V té době mě s nabídkou služeb oslovila firma Banan.cz. Nabízeli mi vytvoření webových stránek, postavených na redakčním systému, zdarma. Podmínkou bylo objednání webhostingu. Prošel jsem si jejich web a po krátkém váhání jsem jejich nabídku přijal.

Časem se ale ukázalo, že to rozhodně nebylo dobré rozhodnutí. S výsledky jejich práce jsem nebyl spokojen a komunikace se zástupci firmy byla velmi obtížná.

Byl to snad můj nejhorší dodavatel, se kterým jsem kdy spolupracoval. Logickým krokem bylo to, že jsem se rozhodl najít někoho jiného. Neschopnost mého dodavatele měla jeden pozitivní dopad. Začal jsem se o problematiku torby webových stránek více zajímat.

Třetí pokus

Čím více jsem se o problematiku tvorby webových stránek zajímal, tím více otázek jsem měl.

V jednom jsem však měl jasno. Musí to být redakční systém, respektive open source CMS.

S ohledem na zachování nezávislosti na dodavateli jsem nechtěl systém vytvořený nějakou firmou, ale vybíral jsem ze tři největších systémů pro správu webového obsahu, což jsou: Joomla, Drupal či WordPress. Každý ze zmíněných redakčních systémů má své výhody i nevýhody a já nevěděl, který zvolit.

Možná i proto jsem se rozhodl akceptovat nabídku mé známé, aniž bych si její schopnosti nějak více prověřil.

Vytvořila mi úplně nový web postavený na Drupalu, který z mého neodborného pohledu vypadal docela dobře. Dokud neproběhla platba, tak bylo vše v pořádku a já jsem byl s výsledky její práce spokojen.

Postupem doby se její služby a komunikace rapidně zhoršily a mně nezbylo nic jiného, než si hledat nového dodavatele, který by mi prováděl údržbu a úpravy.

Čtvrtý pokus

Nechtěl jsem se dostat do stejné situace, a tak jsem se rozhodl udělat opravdu důkladné výběrové řízení. Jenže, jaká kritéria máte sledovat a vyhodnocovat, když neumíte správně specifikovat zadání?

Na internetu jsem našel několik firem, oslovil jsem je e-mailem, poté případně telefonicky a ze zpětných reakcí jsem vytvořil zadání finální  poptávky. Sledoval jsem a vyhodnocoval jsem následující parametry:

Výsledky vyhodnocení jsem měl zaznamenány v přehledné tabulce.

Do finále se dostali dva podnikatelé, u kterých jsem si ověřil reference. Oba na tom byli přibližně stejně. Rozhodnout se nebylo jednoduché i proto, že každý mi říkal trochu něco jiného a já neuměl posoudit co je správně. Neměl jsem se s kým poradit, ale finální verdikt jsem udělat musel.

Nakonec jsem si vybral studenta, který podnikal pod názvem Marpel. Jeho cena byla v porovnání s konkurencí srovnatelná, působil na mě dojmem, že to s Drupalem umí, a měl celkem dobré reference. Objednal jsem si u něj vytvoření úplně nových stránek postavených na nejnovější verzi CMS Drupal. Do zaplacení faktury a i krátce poté fungoval na jedničku s hvězdičkou.

Jenže to netrvalo dlouho a časem se úroveň jeho služeb značně zhoršila. Přestal mi brát telefony a odpovídat na e-maily. A když mi jej náhodou zvedl, během chvíle provedl úpravy, na které jsem měsíc či dva čekal. Takový dodavatel je vám k ničemu a já opět potřeboval udělat nějaké nové úpravy.

Do „pětice“ všeho dobrého i zlého

Jako naprostá většina lidí jsem znovu usedl k internetu a „prosíval“ neznámé firmy. Předchozí negativní zkušenosti mě vedly k velké obezřetnosti. Bedlivě jsem posuzoval potencionální dodavatele.

Tentokrát jsem však nedal takovou váhu ceně, ale upřednostnil jsem kritéria jako úroveň komunikace, kvalitu návrhů na vylepšení, a především to, jakou mají délku praxe, jak se mi jevili jednotliví lidé po odborné a lidské stránce.

Mimochodem, z návrhů na vylepšení jsem se dozvěděl, že mé současné stránky jsou nedodělané, že mají řadu nedostatků a že by bylo lepší je neupravovat, ale udělat úplně nové. Z toho mi vyplynulo ponaučení, že k tvorbě úspěšného webu nestačí pouze umět ovládat redakční systém.

Do finále se dostali dva podnikatelé. U jednoho jsem si ověřoval reference na http://navolnenoze.cz/ a u druhého jsem si stáhl jeho eBook a sledoval videa zdarma. Kvalita eBooku a videí, respektive informací v nich obsažených, měla nakonec při rozhodování největší váhu. Díky nim jsem se naučil o novém webu přemýšlet jinak než doposud.

Správnost výběru mého současného dodavatele můžete posoudit sami. Kromě změny dodavatele jsem také změnil redakční systém a nyní používám WordPress.

Závěr

Psaní eBooků zaměřených na téma firemního nákupu a natáčení videí s odbornou tématikou u nás zatím není tak rozšířené, jako v zahraničí. Najdete-li nějaký eBook zdarma, stáhněte si jej, natrefíte-li na nějaké video, podívejte se na něj. Možná budete mile překvapeni, jak vám obsažené informace mohou pomoci.

Seznámil jsem se s CMS Joomla, používal jsem Drupal a nyní WordPress. Na základě zkušenosti mohu konstatovat, že na menší webové stránky je vhodnější použít WordPress.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Nejlepší vyjednávač je váš počítač

Podrobný návod, jak realizovat úspěšné výběrové řízení

ebook o firemním nákupu a e-aukcích

X excelentninakup-200x2001

© Benefico s.r.o. • Všechna práva vyhrazena • • Google+

Vytvořil MD webdesign - tvoříme obchodně úspěšné weby

Top